Een jaar geleden kwam de 24-jarige Kirsten van Tol om het leven bij een verkeersongeluk op de A2 bij Beesd. Deze aanrijding is volgens het Openbaar Ministerie veroorzaakt door een automobilist die met zijn telefoon bezig was achter het stuur. De bestuurder zou hebben geappt en filmpjes hebben doorgestuurd, waarbij hij veel harder reed dan de maximumsnelheid van 50 kilometer per uur die matrixborden aangaven.
Jeroen, de vriend van het slachtoffer, wil automobilisten vanuit het diepste van zijn hart waarschuwen tijdens het rijden niet te appen. Hij doet zijn verhaal in dit artikel van Omroep Gelderland (7-7-2020).
Zelfoverschatting
Het risico op een ongeval is zes keer groter als je een bericht leest of typt achter het stuur. Waarom doen mensen het dan toch? Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen legt uit: “Volgens mij is het een grove vorm van zelfoverschatting. Of liever overschatting van jezelf en onderschatting van het gevaar. Maar liefst 80 tot 85 procent van de mensen vindt dat ze beter kunnen rijden dan gemiddeld, terwijl dat natuurlijk niet kan en niet zo is.”
MONO-toolkit
Het is belangrijk om te handhaven op het gebruik van mobiele apparaten in het verkeer. Maar er is meer nodig: daarom sloegen het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe, Veiligheidsregio Drenthe, Veilig Verkeer Nederland, de politie en ANWB de handen ineen om smartphonegebruik in het verkeer tegen te gaan. Zij ontwikkelden een speciale toolkit voor bedrijven. Als werkgever kun je namelijk helpen om medewerkers te stimuleren MONO te rijden. Ook in tijden van corona. Hoe? Dat lees je hier.
Heeft jouw bedrijf of organisatie ook interesse om zich in te zetten voor Mono? Laat het ons dan weten via info@monodrenthe.nl of (06) 52 47 51 35
AanmeldenDrentse gemeenten vragen medewerkers smartphonevrij te rijden Op 23 maart 2023 ondertekenden alle Drentse gemeenten het MONO-convenant. Met het zetten ...
Lees meer
Wil je MONO rijden om samen met jouw organisatie te helpen het verkeer veiliger te maken? Dat is mooi! De ...
Lees meer
Weet jij of je je telefoon mag gebruiken als je stilstaat voor een stoplicht? En waarvoor weggebruikers hun smartphone in ...
Lees meer
MONO rijden is ongestoord onderweg zijn, zonder gebruik van je smartphone. Zodat je je ogen op de weg houdt en ...
Lees meer